5 mythes over QR-codes in de horeca

Sinds de pandemie is het QR-code bestellen bezig aan een snelle opmars. En vooral nu restaurants al weer een tijd volledig open zijn en draaien lijkt zo'n oplossing minder relevant, maar niets is minder waar. Personeelstekort, inflatie en de verwachte indexatie van de lonen zorgen ervoor dat QR-oplossingen toch steeds vaker een welkome tool worden voor horecaondernemers. 

Bestellen via een QR code staat gasten toe om gelijk na aankomst het menu van het restaurant via hun telefoon in te zien. Daarnaast kunnen ze ook onmiddellijk hun bestelling doorgeven én betalen, zonder te wachten op een bedieningsmedewerker. Door deze handelingen over te geven aan je gasten, krijgt het personeel dat aanwezig is meer tijd om zich te richten op het bieden van een kwaliteitsvolle en persoonlijke bediening. 

Het is een veelbesproken onderwerp, waar ook veel misvattingen over zijn. Uiteraard zijn veel misvattingen ontstaan uit bezorgdheid die voortgevloeid is na een ongemakkelijke tijd. Toch zijn wij er hier om ze te doorbreken, en je 5 mythes over het QR-bestellen uit te leggen. 

#1 - Bestellen via een QR-code haalt het menselijke uit de horeca weg
De meest voorkomende vraag die wij hierover krijgen: QR-bestellen haalt het face-to-face aspect van het bestelproces weg, en daarmee ook de mogelijkheid om meer te weten te komen over je gasten en een band met ze op te bouwen. Veel mensen genieten van de interacties die ze hebben met medewerkers. Het implementeren van QR-codes creëert niet minder, maar net méér tijd om met gasten in het gesprek te gaan. Het enige verschil is dat ze online cruciale informatie en data opleveren over het bestelgedrag van je gasten, waarmee je een database opbouwt. Deze informatie kan jij vervolgens weer gebruiken om je gasten beter te leren kennen, je bediening te personaliseren en gerichte kortingen of upsells te creëren. 

Daarnaast hebben gasten alle vrijheid om zelf hun bestellingen af te stemmen op hun exacte behoeften. Misschien zijn er gasten die wat terughoudender zijn met vragen naar extra aanpassingen op hun bestellingen, waar ze dit met QR-bestellen wel eerder zullen doen. 

'Gasten die via een QR-code bestellen hebben de neiging om gemiddeld 25% meer te bestellen.'

#2 QR-codes vervangen personeel
QR-codes worden vaak geassocieerd met technologie waarvan gevreesd wordt dat ze personeel zullen vervangen. Dit is niet waar. Juist door het bestelproces weg te nemen uit handen van je personeel, maak je daarmee meer tijd vrij voor interacties die belangrijker zijn, zoals het beantwoorden van gasten, het begroeten en afscheid nemen, het controleren van tafels, kwaliteitscontrole van bestellingen en het opnemen van de telefoon. Vaak worden dit soort zaken juist onderbroken omdat een bestelling moet worden opgenomen. QR-bestellen kan je personeel er dus juíst bij helpen de gehele gastervaring soepeler te laten lopen. Het neemt de druk van de ketel, wat vooral in een tijd waar er veel personeelstekort is ervoor kan zorgen dat een zaak juist kan blijven draaien in plaats van dicht moeten omdat er te weinig personeel aanwezig is.

#3 QR-codes maken het bestelproces moeilijker
Het invoeren van online bestellen aan tafel kan lijken als een extra en onlogische stap. Gasten moeten inderdaad zelf hun bestelling plaatsen en betalen, maar dit levert uiteindelijk wel je gasten én je personeel meer voor- dan nadelen op. QR-codes moeten daarom niet gezien worden als vervanging of toevoeging, maar als een verrijking van het traditionele bestellen. Niet alleen verhoogd het het potentieel van je menu, je geeft je gasten ook een ongekend serviceniveau en de vrijheid om precies te bestellen wat ze willen en wanneer ze dat willen. 

#4 Traditionele menu's doen hetzelfde als digitale menu's
Fysieke menu's hebben altijd uitstekend gewerkt als de standaardmethode eom het menu via je personeel bij gasten te brengen. QR-code bestellen is hier de upgrade van. Niet alleen krijg je totale controle over eventuele wijzigingen van gerechten, drankjes of menusamenstellingen, je kunt daarnaast ook geautomatiseerde upsells inplannen, gerichter inspelen op de voorkeuren van je gasten en in real-time je menu updaten (wanneer er bijvoorbeeld iets uitverkocht is). Daarnaast kun je je online menu volledig aanpassen op jouw wensen en zo mooi maken als je zelf wil.

#5 Een QR-bestelsysteem is moeilijk te installeren
Het kan soms overweldigend lijken. Nog een toevoeging aan je al werkende POS systeem. Toch is het makkelijker dan je denkt. Onze software werkt naadloos met je Lightpeed software en is in een mum van tijd geregeld. 

 

Meer weten? Stel je vraag via info@dekassaman.nl

 

Vorige
Vorige

Knallend het nieuwe jaar in: 4 tips voor onvergetelijke feestdagen