8 tips voor meer omzet en winst in je horecazaak

Vorige maand stond in het teken van besparen. Hoewel het altijd prettig is om te weten dat je bespaart op onnodige uitgaven, is je omzet en winst te verhogen uiteindelijk wat we het allerliefst willen. Wij hebben onze horecaexperts om hun 8 beste tips gevraagd: hoe maak je meer omzet in je horecazaak?

 

1. Kies voor alternatieve eetmomenten en tijden. Spreek meer gasten aan in jouw horecazaak met extra eetmomenten. Breid uit met een ontbijt, brunch of borrel of verruim je openingstijden. Je kunt ook andere diensten beginnen aan te bieden zoals Take Away of Delivery.

2. Werk altijd op dezelfde manier. Als horecaondernemer wil je constante kwaliteit aanbieden. Niet alleen weten gasten hierdoor waar ze aan toe zijn, het geeft jouw zaak ook een beter imago. Zorg er daarom voor dat je de ingrediënten afweegt die je voor je gerechten gebruikt. Zo zorg je niet alleen voor constante kosten en marges, maar zijn de gerechten ook altijd van dezelfde kwaliteit. En: makkelijk te volgen recepten.

3. Downsize je menukaart. Geloof het of niet: het verkleinen van je menukaart heeft een hoop voordelen voor je horecazaak. Niet alleen houd je de inkoopkosten laag met minder gerechten, je hebt ook minder voorraad nodig en het zorgt daarnaast voor focus in de keuken. Kies voor kwalitatieve gerechten met een snelle bereiding, weinig food waste en goede marges.

4. Upselling. Train je personeel om actief te verkopen tijdens hun shift; ook wel upselling genoemd. Hiermee verkoop je meer gerechten, dranken of margetoppers van jouw menukaart. Meer leren over upselling? Check onze volledige blog hier.

5. Check je voorraad. In onze blog over bespaartips hadden we het al eens over de voorraad van je horecazaak. Slim inkopen is hier de truc. Door altijd hetzelfde te werken en gebruik te maken van foodcost calculatie weet je precies hoeveel er per gerecht ingekocht moet worden. Zo kun je dus ook een betere inschatting maken van wat je moet inkopen. Hou hierbij in de gaten dat sommige producten sneller bederven dan andere, en dat je sommige producten juist beter weer in bulk kunt inkopen, zoals bijvoorbeeld rijst of kruiden.

6. Haal meer uit je menukaart. Ooit gehoord van nudging? Nudging is het stimuleren van een bepaalde actie of bepaald gedrag. Met kleine aanpassingen in je menu kun je keuzes van je gasten sturen, om hiermee een hogere omzet te genereren. Een slimme menukaart doet dit voor maar liefst met 20% meer dan een normale menukaart! Maak van de gerechten met een goede marge je specials of licht ze uit op je menukaart en maak gebruik van prijspsychologie om de ‘betaalpijn’ weg te nemen.

7. Werk slim en efficient. Op onverwachte piekmomenten is het belangrijk om dezelfde service te kunnen bieden aan je gasten. In plaats van harder werken kun je dus beter slimmer en efficiënter werken! Denk aan een goede voorbereiding, routing en handige hulpmiddelen in de keuken. Een menukaart op QR basis is ook een uitkomst. Hiermee kunnen gasten zelf bestellen en betalen en scheelt dit werk voor jouw personeel. Meer leren over het gemak van QR menukaarten? Check het hier.

8. Maak gebruik van social media. Je business promoten was nog nooit zo gemakkelijk. Of belangrijk. Niet alleen is social media een fijne vorm om jouw zaak in het zonnetje te kunnen zetten, het is ook een belangrijk onderdeel van jouw imago. Zorg dat je pagina een goede reflectie is van jouw horecazaak en waar jij als ondernemer voor staat. Je kunt speciale acties delen of een nieuw gerecht van de chef promoten. Zorg voor content die bij jouw zaak past!

Vorige
Vorige

Online reserveringssystemen voor in de horeca: alles wat je moet weten voor jouw restaurant

Volgende
Volgende

5 tips om te besparen op de kosten van je horecazaak