Content marketing voor je onderneming; hoe doe je dat?

De promotie van je product of dienst via social media kanalen is niet meer weg te denken. Waar we vroeger gebruik maakten van flyers of posters om iets te promoten, is een online aanwezigheid vandaag belangrijker dan ooit. Met de juiste strategie breid je niet alleen je klantenkring uit, je zorgt er ook voor dat je klanten aan je kunt blijven binden. Een goede contentplanning is hierin essentieel, en wij nemen de belangrijkste stappen met je door.

Content is er in allerlei vormen en maten. Je kunt blogs schrijven, infographics maken, nieuwsbrieven schrijven of video's delen. Belangrijk is dat je content creëert die je doelgroep aanpreekt. Je contentplanning is het overzicht van alle content die jij per maand met je doelgroep deelt, en is onderdeel van jouw marketing strategie. 

Waarom zou je een contentplanning maken?

Consistent content plaatsen helpt jouw online zichtbaarheid vergroten. Het maken van een contentplanning bespaart je hierin uiteindelijk veel tijd. Het is namelijk niet altijd makkelijk om consistent nieuwe content te creëren en te posten. Vaak wordt het op dezelfde dag of een dag van te voren gedaan, en wordt het een 'moetje'. Daarnaast wil je ook origineel blijven en je doelgroep blijven verrassen. Originele en aansprekende content is niet alleen leuk voor jouw doelgroep, het geeft jou ook energie om enthousiast te zijn over de content die je gaat posten. Door het maken van een planning zorg je ervoor dat je geen last meer hebt van last minute content stress en helpt het je in te spelen op actuele ontwikkelingen. Daarnaast zorg je voor structuur met een contentplanning. 

 Contentstrategie in 3 stappen

1. Contentstrategie

De contentplanning die je gaat maken is onderdeel van je marketing strategie. Met een duidelijke content strategie creëer je waarde voor je doelgroep en trek je nieuwe klanten aan. Er zijn een aantal factoren binnen de strategie waar je naar gaat kijken:

Doel

Welke doelgroep wil je aantrekken of past bij jouw product? Wat is het doel dat je wil bereiken met je content? Wil je meer lezers voor je nieuwsbrief? Wil je meer afhaalklanten? Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen voor het opstellen van een juiste strategie. Door het achterhalen en opstellen van de informatiebehoefte van jouw doelgroep zorg je ervoor dat je content creëert die voor hen interessant is. Maak een buyer persona of onderzoek de buyer journey om een goed beeld te krijgen van je doelgroep. Bedenk in welke fase jouw doelgroep zich bevindt, zodat je hier op de juiste manier op kunt inspelen. 

Kanalen/Middelen

Heb je bedacht wie je wil bereiken? Denk dan na over waar je deze mensen kunt bereiken. Je hoeft heus niet ieder social media platform te gebruiken om jouw content (en daarmee jouw onderneming) te promoten. Specifieke doelgroepen maken namelijk gebruik van specifieke netwerken. Zo zie je Gen Z-ers vaak gebruik maken van TikTok, waar Millennials nog veel tijd spenderen op Instagram. 

Check daarnaast ook welke soort content bij deze platformen past, of welke soort content populair is voor deze doelgroep.

Check je rapporten

Belangrijk om te weten is wat je ROI (Return On Investment) is van je contentstrategie. Veel kanalen bieden zelf al een aantal tools aan om maandelijkse analyses te bekijken. Bedenk welke metrics voor jou belangrijk zijn: aantal volgers, aantal likes, aantal clicks etc.

 

2. Check je concurrenten

Naast je doelgroep onderzoek voer je ook een concurrentieanalyse uit. Zo kun je zien wat jouw directe en indirecte concurrenten qua content ondernemen, welke content het goed doet en welke kanalen zij gebruiken. Een concurrent met een succesvolle online aanwezigheid betekent niet dat je exact hetzelfde hoeft te doen. Een sterke contentstrategie is onderscheidend, maar het is wel goed om externe factoren mee te nemen in je strategie.

3. Begin met plannen

Nu je je strategie hebt bepaald kun je je content gaan creëren en plannen. Op basis van de soort content (foto's, video's, nieuwsbrieven etc) en je thema's kun je een planning maken in een kalender. Hier zijn verschillende opties mogelijk. Wanneer je wat minder content post kun je kiezen voor een Excel bestand waar je je content uitschrijft. Ook kun je gebruik maken van Google Calender om je posts in te plannen. Je kunt vervolgens je posts batchen in je gewenste social media platform; de meesten van deze platforms hebben een plan optie, waarin je al posts kunt klaarzetten voor later. Ook kun je gebruik maken van plantools zoals Planoly, Hootsuite of Buffer. Deze platforms bieden naast een contentkalender ook vaak een analytics optie aan, zodat je precies kunt zien welke content het goed doet.

 

Lastig om te starten of om je strategie te bepalen? Wij helpen je graag. Mail ons op socials@dekassaman.nl

Vorige
Vorige

Een succesvolle horeca onderneming in 2023; zo doe je dat.

Volgende
Volgende

Hoe creëer je de beste ervaring voor jouw gasten?