Hoe creëer je de beste ervaring voor jouw gasten?

Contact staat centraal in de horeca. De service die jij met je restaurant biedt staat in verbinding met elke interactie die jij met je gasten hebt. Restaurants hebben meerdere contactpunten en daarom is het hebben van een consistente en hoogwaardige service belangrijk. Hoe doe je dit? Wij geven je hieronder 4 tips.

 

1. Verzorg regelmatig trainingen voor je personeel

Door je personeel regelmatig te trainen zorg je dat iedereen binnen jouw onderneming op één lijn zit. Zo zorg je dat de kwaliteit van je service hoog blijft en je personeel weet hoe ze met verschillende situaties moeten omgaan, zoals bijvoorbeeld het adviseren bij voedselallergieën, het omgaan met klachten of het upsellen bij menukeuzes. Voorbeelden van trainingen zijn: service-trainingsprogramma's, klachtenafhandeling en het maken van een personeelshandboek.

2. Kies een online en gebruiksvriendelijk kassasysteem

De technologische tools die jij gebruikt in je onderneming kunnen je werk gemakkelijker maken of juist onbedoeld wat moeilijker. Het kiezen van het juiste kassasysteem zorgt ervoor dat je efficient te werk kunt gaan zonder teveel bezig te zijn met wat er allemaal op de achtergrond draait. Het juiste systeem is gebruiksvriendelijk en gemakkelijk aan te passen op de manier waarop er in jouw onderneming gewerkt wordt. Door een gemakkelijk systeem in te zetten is het ook eenvoudiger om nieuw personeel in te werken. Je bespaart jezelf een hoop gedoe door bestellingen opnemen zo makkelijk mogelijk te maken, en het zorgt voor een consequente service. 

3. Ken je menu

Klanten hebben altijd wel vragen over het menu of over ingrediënten die gebruikt worden. Niet alleen staat het professioneel als je te allen tijde dit soort vragen kunt beantwoorden, het is ook zeer belangrijk wanneer het gaat om voedselallergeen of intoleranties. Een deel van je personeelstrainingen kunnen dus ook gaan over veel gehoorde menuvragen. 

Je menu goed kennen betekent ook dat je goed kunt upsellen en weet welke gerechten en dranken goed bij elkaar gaan. Door te werken met een online kassasysteem dat zich op data baseert, kun je je personeel (en jezelf) inzicht geven in welke gerechten hardlopers zijn en welke eventueel meer verkocht mogen worden. Een add-on dat geïntegreerd kan worden met jouw Lightspeed kassasysteem is bijvoorbeeld Apicbase

4. Maak betalen zo gemakkelijk mogelijk

Afrekenen is voor jou als ondernemer, maar ook voor de gast een belangrijk onderdeel van de ervaring. Als het onnodig lang duurt of ingewikkeld is kan dit een negatieve invloed hierop hebben. Daarom hebben gasten behoeft aan een snelle en gemakkelijke betaalervaring. Het betalen via een QR-code komt daardoor ook steeds vaker voor. Wanneer klanten met een QR-code bestellen kunnen ze dit meteen afrekenen, waardoor ze achteraf niet langer hoeven te wachten dan nodig. Dit geeft je gasten meer controle over de ervaring en jouw personeel meer tijd om zich op andere zaken te focussen. Meer informatie over ons eigen QR-systeem kun je verkrijgen via info@dekassaman.nl

 

Vorige
Vorige

Content marketing voor je onderneming; hoe doe je dat?

Volgende
Volgende

Wat kan online bestellen betekenen voor jouw restaurant?