Een succesvolle horeca onderneming in 2023; zo doe je dat.

Het is en blijft een uitdaging voor ondernemers. Hoe blijf je jezelf in de kijker spelen bij (potentiële) gasten, zodat je zaak vol zit en jij kan doen waar je goed in bent? We zetten een aantal tips en opties voor je op een rij.

Er zijn veel factoren in restaurantmanagement die een invloed hebben op het succes van een restaurant. Drie van deze factoren zijn de 3 fundamentele pijlers. Om een verschil uit te kunnen maken, moet er aan deze punten extra aandacht aan worden besteed.

Deense chef René Redzepi vertelde in een interview over de formule die hem heeft geholpen tijdens een crisis van lege tafels. Slechts zes maanden na opening werd zijn restaurant één van de beste ter wereld:

“De sleutel was het maken van een connectie tussen het restaurant Noma, de manier waarop gerechten worden gepresenteerd, de manier waarop ze worden geserveerd en wat er wordt geserveerd. Geen enkel element kan los worden gezien van de rest.''

In de basis draait het dus om 3 pijlers: de gastronomisch aanbod, de service en de sfeer. Wij nemen ze met je door. 

Gastronomisch aanbod
Het serveren van goede gerechten is niet alleen voldoende. Gasten zijn steeds beter geïnformeerd over gastronomie. Ze weten meer over ingrediënten, recepten en voeding. Om ervoor te zorgen dat je restaurant succesvol is op gastronomie gebied, is het verstandig om te kijken naar de volgende punten:

De kwaliteit: natuurlijk is de kwaliteit het belangrijkste kenmerk van een restaurant. Het draait hier niet alleen om goede producten en het bereiden van heerlijke recepten. Om ervoor te zorgen dat jouw gasten een geweldige culinaire ervaring krijgen, is het belangrijk dat gerechten die uit de keuken komen een perfecte balans en combinatie hebben van smaak, geur en presentatie. 

De rentabiliteit: Belangrijk is dat je rentabiliteit nooit te laag is, vooral bij gerechten van goede kwaliteit. Bij een goed restaurantmanagement kun je via menu-engineering ontdekken welke ingrediënten en producten het meest worden geconsumeerd en welke het meest rendabel zijn. Op basis van deze informatie kun je je kaart creëren. 

De innovatie: Veel restaurants hebben succes door het serveren van een typisch gerecht uit de omgeving, of waar gasten altijd om hetzelfde te vragen. Deze succesformule hoef je niet te veranderen, je kunt deze wel aanvullen met andere stergerechten. Door nieuwe gerechten op het menu te zetten die een vergelijkbare waarde hebben kun je inspelen op de veranderingen in de markt én rekening houden met je vaste gasten. 

De service
Niet nieuw maar wel goed om nogmaals te benoemen: een goede service onderscheid je van de concurrentie en zorgt ervoor dat gasten bij je terug willen komen. Dit betekent dat je personeel verstand heeft van je producten en gerechten, kan adviseren en upsellen en iedere klant uniek benadert. 

De sfeer
Waarom geeft een gast de voorkeur aan jouw restaurant? Wat maakt jouw restaurant uniek? Zelfs als het gaat om traditionele cafetaria kun je onderscheidende elementen gebruiken waardoor gasten je zullen onthouden. De sfeer in je restaurant wordt bepaald door authenticiteit, een fijne omgeving en een unieke stijl. 

Dit zijn de tips van René. Maar we zijn er nog niet. Naast het ervoor zorgen dat gasten bij je terugkomen is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat ze over je te weten komen. 

Hoe zorg je daar dus voor?

Reviews stimuleren
Zeker in deze tijd is het aan te raden om gasten actief te vragen (of plaats het desnoods op je menukaart) om een review achter te laten. Zo halen ze misschien wel andere potentiële gasten over de drempel. Deel deze reviews ook via social media, je mag er trots op zijn! Zie een post op social media waarin je getagd wordt ook als een soort review. Jouw gast heeft het naar zijn zin en deelt dat met zijn of haar vrienden. Ook deze uitingen kan je reposten op jouw eigen kanaal met een vermelding van de profielnaam van de gast. 

Tip: zorg voor een unieke of mooie opmaak van je gerechten. Gasten delen deze foto's graag via social media, waardoor jij meer bekendheid opbouwt. 

Maak gebruik van social media
We hebben het al eens eerder gedeeld: zet social media in! Voordat je hiermee begint is het slim om bij jezelf na te gaan wat je wilt vertellen en uitstralen. Waar ben jij goed in? Wie is je doelgroep? Wat is je doelstelling? Hoe zorg je ervoor dat jouw zaak een gunfactor krijgt? Op basis van deze strategie ga je content maken: content is het geheel aan inhoud wat je deelt, denk bijvoorbeeld aan foto’s en (live)video’s. 

Check onze blog over content creatie voor een killer content strategie!

Marketingacties
Je zou ook kunnen inzetten op marketingacties. Bedenk voordat je een actie gaat bedenken wat je doel precies is. Is het meer gasten naar je zaak krijgen? Geef dan een aperitief weg bij het diner, 3 gangen voor de prijs van 2, een tweede lunch voor de helft van de prijs of zet een actieprijs in op een kleiner menu, zodat je nieuwe gasten kan trekken. Aan jou vervolgens de taak om aan upselling te doen, zodat je er een mooie marge aan overhoudt. Doe alleen marketingacties die bij het concept van jouw zaak passen. 

Thema's en arrangementen
Organiseer een high beer avond voor bierliefhebbers of ga voor een BBQ avond. Dit soort themadagen werken als een trein, vooral in combinatie met de inzet van social media. Heb je een arrangement te bieden, laat dit dan ook terugkomen op jouw website en misschien is het zelfs een idee om ermee te adverteren via Google (SEA). 

Communicatie
Zorg voor een consistente communicatiestroom. Zowel qua inspiratie (mooie gerechten) als informatie, waarbij je een nieuw menu deelt of communiceert over het aantal plekken wat nog over is voor diner. Zo blijf je onder de aandacht bij jouw gasten en zo weten ze je beter te vinden! Ook hiervoor is social media perfect in te zetten. 

SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization. Wanneer je in Google een zoekopdracht ingeeft, krijg je talloze resultaten. Hoe kom je hoog (liefst op de eerste pagina) van deze resultaten? Waar het in de essentie om gaat is het volgende: waar wil jij op gevonden worden? Is dat bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘high tea Den Bosch’? Dan zul je daar je website op aan moeten passen qua pagina’s, structuur en teksten. En overall is het de vindbaarheid van jouw website belangrijk om deze up to date te houden. Zorg er dus voor dat aanbiedingen, arrangementen en menukaarten altijd actueel zijn. 

Zoals je ziet zijn er dus talloze manieren om je restaurant te promoten. Meer tips over het maken van content? Check onze blog over content creatie!

 

 

Vorige
Vorige

How to: foodcost berekenen en verlagen

Volgende
Volgende

Content marketing voor je onderneming; hoe doe je dat?