De succesformule van horecaketens: hoe Pizza Beppe is uitgegroeid tot een landelijk horecafenomeen. 

Pizza Beppe: begonnen in 2018 met een een kwalitatieve pizzeria. Een plek waar mensen samenkomen om de lieflijke Italiaanse ongedwongenheid en saamhorigheid te beleven. Het vieren van ‘La Dolce Vita’. Binnen een paar jaar is Pizza Beppe uitgegroeid tot een welbekende horecaketen in Nederland. Met als eerste restaurant in Nederland waar de Verace Pizza Napoletana op de kaart staat, is het concept een ware hit. Was dit geluk? Of strategie?

In deze blog ontleden wij het concept van Pizza Beppe en beantwoorden wij de vraag: wat is de formule van een succesvolle horecaketen?

Nederlandse horecaketens

Bij het woord ketens denken we al snel aan fastfood ketens uit de VS zoals McDonalds of KFC. Maar ons eigen landje blijkt ook vol kansen te zitten.

The Avocado Show, Sushi, Poké Perfect en Dadawan; allemaal succesvolle ondernemingen die binnen een paar jaar na opening zijn uitgegroeid tot een keten. Maar op welke pijlers moet een horecaconcept gebaseerd zijn om uit te kunnen groeien tot een restaurantketen?

Het gat in de markt

Het is makkelijker gezegd dan gedaan: het vinden van een kans in de markt. Toch is elk van bovengenoemde horecaketens is hierin geslaagd. Zij hebben een aanbod gecreëerd waar ogenschijnlijk veel of juist helemaal geen vraag naar was.

Neem bijvoorbeeld The Avocado Show, die in 2017 werd geopend. Avocado’s waren destijds al een populair product, maar eigenaren Ron Simpson en Julien Zaal zijn erin geslaagd om hun volledige concept te hebben ontworpen rondom één product. Dit noemen we binnen de horeca een mono-concept. Zij hebben daarmee de toenemende populariteit van de avocado binnen de horeca gecommercialiseerd.

Hetzelfde geldt voor Poké Perfect. Vandaag zijn poké bowls een standaard in het takeaway en delivery aanbod, maar in 2016 was dat nog niet het geval. Quinta Witzel zag de opmars van poké in de VS en besloot het concept naar Nederland te importeren. Acht jaar en 14 locaties later kunnen we wel stellen dat zij een gat in de markt gevuld hebben.

Schaalbaarheid

Alle succesvolle horecaketens hebben één ding met elkaar gemeen: het relatieve gemak waarmee ze opgeschaald kunnen worden van één naar meerdere locaties. Dat betekent niet dat het makkelijk is om van één naar meerdere locaties uit te breiden. Je moet hiervoor en strak operationeel en financieel beleid hanteren. Hiervoor heb je bijvoorbeeld inzicht nodig in je food cost, dien je je voorraad efficiënter te beheren, heb je een snelle tafelrotatie nodig en een hoge productiesnelheid en wil je een optimale personeelsplanning met minimale bezetting en maximale output.

Taco legends Chidóz zijn hier een goed voorbeeld van. Zij hanteren een menukaart met een relatief beperkt aantal gerechten, maar talloze combinatiemogelijkheden. Ontworpen voor een hoge productiesnelheid en een snelle tafelrotatie.

Kapitaal en een goed business plan

In onze eerder blog hadden we het al eens over een goed businessplan en hoe belangrijk dit is voor je onderneming. Kennis van zaken, van je markt en doelgroep is belangrijk om een duidelijke en onderbouwde groeicurve te realiseren die je kunt financieren met externe investeerders. Want externe investeerders overtuig je alleen maar met het duidelijk communiceren van je concept. Je leest er hier meer over.

Branding

Met een goed businessplan kun je waarschijnlijk externe partijen overtuigen van de financiële slaagkans van je concept. Maar zonder een sterke visuele identiteit en brandingstrategie loop je alsnog kans op het minder aanslaan van je concept.

Een goede branding is wat aan een horecaconcept draagvlak verleent om te groeien. Het gaat hier niet alleen om een logo en marketingacties, maar uit je verhaal (je ‘why’ waar we het eerder over hadden), hoe je je doelgroep en bedrijf met elkaar verbindt en hoe je vertrouwen creëert.

Pizza Beppe is een goed voorbeeld van een sterke merkidentiteit. Naast een uniek logo en huisstijl dat doorgevoerd wordt op al hun communicatiekanalen hebben zij ook een duidelijk en eigen verhaal hoe zij Pizza Beppe zijn gestart. Geen wonder dat zijn 6 jaar uitgebreid zijn naar 15 locaties.

Operationeel management

Zonder goed management kan een succesformule nog steeds falen. We zetten de belangrijkste zaken voor je op een rij:

  1. Verbeter procedures en workflows: Het managen van een restaurant is een complex geheel. Een goede manager zorgt ervoor dat dit zo efficient mogelijk wordt gedaan, en dat dit makkelijk opgevolgd kan worden door iedereen. Zo verminder je miscommunicatie en kleine foutjes tijdens je service.

  2. Automatiseer: Procedures worden alleen maar makkelijker zodra ze geautomatiseerd zijn. Je haalt daarmee werkdruk weg bij het personeel en management, maar zorgt er ook voor dat je bespaart op tijdrovende handelingen. Door gebruik te maken van de juiste tools kun je ook optimaliseren door middel van data, waardoor je precies kunt zien op welke zaken je nog kunt verbeteren.

  3. Blijf professioneel: ontevreden gasten zullen er altijd zijn in de horeca. Aan jou de taak om hier zo professioneel mogelijk mee om te gaan. Neem feedback en klachten mee om zaken in jouw restaurant aan te pakken.

Dus, wat is de formule van een succesvolle horecaketen?

Ondanks dat er niet één vaste formule is om van je restaurant een succes te maken, kun je bovenstaande punten wel gebruiken als handleiding om op te schalen. Een handige tool die je hierbij kunt gebruiken is het Lightspeed kassasysteem. Anders dan andere kassasystemen kun je hier gebruik maken van allerlei verschillende tools die jou processen helpen automatiseren, vereenvoudigen, op te schalen en op de kosten te besparen. Zodat jij je kunt focussen op duurzame groei.

Wil je eens zien hoe het werken met een Lightspeed kassasysteem eruit ziet? Boek dan een gratis demo met een van onze medewerkers.

Vorige
Vorige

Dit zijn dé 6 horeca terras trends voor 2024

Volgende
Volgende

Gastvrijheid in de horeca: de nieuwste trends