Gastvrijheid in de horeca: de nieuwste trends

2024 gaat zorgen voor interessante veranderingen in de horeca. Verschuivingen in personeelsbeleid, technologische innovaties, duurzaamheidstrends en een groeiende behoefte aan unieke ervaringen.

Afgelopen december bracht Horeca Nederland een interview uit met trendwatcher Wouter Verkerk over de veranderingen in de horeca. Wij hebben de belangrijkste trends voor je op een rijtje gezet.

  1. Meer stabiliteit in personeelsbeleid. We gaan minder flex werken. Tegelijkertijd wordt flexibiliteit ingezet om de gasttevredenheid te verhogen en de kosten te beheersen. Denk aan aanpassingen in het assortiment, eenvoudigere menu’s op drukke dagen, variable openingstijden en zelfs flexibele prijsstellingen met lagere prijzen op minder drukke dagen. Wil je meer weten over het behouden van je personeel? Klik hier voor meer informatie.

  2. Meer technologie voor een persoonlijkere ervaring. Reserveringsplatforms bieden steeds meer interessante opties, zoals aanbetalingen in het reserveringssysteem. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld een aanbetaling doen voor een speciale avond dat ze recht geeft op een extra glaasje champagne en een plateau met hapjes. Dit is een ideale mogelijkheid om de gastervaring te verbeteren, je eigen kosten te drukken en de uitgaven van de gast te sturen.

    Een andere sterk groeiende technologische ontwikkeling is het gebruik van QR-codes in de horeca. Hoewel nog steeds vaak geassocieerd met covid, worden QR-codes in het buitenland steeds vaker gebruikt, zelfs in high-end restaurants. Deze optie zorgt voor extra gemak en service voor je gasten.

  3. Een dubbele menukaart. Als horecaondernemer is het jouw taak om gasten de weg te wijzen als het gaat om eten en drinken. Presenteer dus naast je vaste kaart een klein kaartje met bijvoorbeeld gezondere opties. Zo biedt je ruimte voor mensen die graag voor een gezonde variant van een gerecht gaan.

  4. Duurzaamheid. Alle keuzes die je als horecaondernemer maakt stralen af op je bedrijf. Je moet daarom je ‘why’ als ondernemer op orde hebben. Dus: waarom doe je als bedrijf wat je doet? Je hebt een duurzaamheidsbeleid nodig dat je volgt en communiceert met je gasten. Onbeperkt eten is minder van deze tijd. Happy hours komen ook steeds minder voor. We zien dat er meer de focus wordt gelegd op het genieten.

  5. Unieke, persoonlijke ervaring. Je wordt ermee doodgegooid. Een persoonlijke ervaring voor je gasten. Maar wat wordt hier nou eigenlijk mee bedoeld? Vijftig jaar geleden gaf men voornamelijk om het product zelf. Tegenwoordig wordt 70% van de waarde toegekend aan de service, uitstraling van de zaak en de ‘why’. Hier moet je dus rekening mee houden tijdens het samenstellen van je menukaart. Er van uitgaande dat je product zelf maar 30% van de waarde is voor je gast. Hoe kun je door middel van je presentatie, service en ‘why’ 70% hier aan toevoegen?

  6. Geen actief beleid op personeelstekort. “Een duidelijk personeelsbeleid is een cruciale factor voor succes. Vaak zie ik dat horecabedrijven die een personeelstekort hebben, hier geen actief beleid op voeren. Een gemiste kans, want als medewerkerstevredenheid op nummer één staat, neemt ook de gasttevredenheid toe. De toekomst van gastvrijheid ligt wat mij betreft in goed werkgeverschap. Dit betekent het creëren van een veilige en ondersteunende werkomgeving waarin medewerkers kunnen groeien en zich kunnen ontwikkelen.’’ Aldus Wouter Verkerk. Investeer dus in je personeel! We geven je hier meer tips over hoe je dat kunt aanpakken.

Vorige
Vorige

De succesformule van horecaketens: hoe Pizza Beppe is uitgegroeid tot een landelijk horecafenomeen. 

Volgende
Volgende

De ultieme gids voor het krijgen en behouden van horecapersoneel