De ultieme gids voor het krijgen en behouden van horecapersoneel

De horeca-industrie heeft momenteel te maken met een groot tekort aan personeel. Dit komt door verschillende factoren. Er is een grote vraag naar horecapersoneel omdat de horeca na de lockdowns weer volop in bedrijf is. Veel mensen hebben de horeca verlaten tijdens de pandemie vanwege de onzekerheid en de beperkingen die werden opgelegd.

Door de slechte naam die de horeca momenteel heeft op de arbeidsmarkt, is het moeilijk om nog goed personeel te vinden. De horeca wordt op de lange termijn als risicovol beschouwd. Alle bedrijven buiten de horeca zijn juist populair geworden. Dit heeft allemaal geleid tot een tekort aan gekwalificeerd personeel in de horeca. Als een horeca ondernemer er niet in slaagt om geschikt personeel aan te trekken, is de kans groot dat zijn zaak het niet zal redden. Het werven van geschikte horecawerknemers is dus van cruciaal belang. Maar hoe doe je dat dan?

Verkoop je bedrijf als een goede werkplek

Geef vanaf het eerste contactmoment aan welke voordelen je biedt aan je werknemers, zoals flexibele uren, een goede werksfeer, enzovoort. Werknemers zijn op zoek naar meer dan alleen een salaris, dus het is belangrijk om te laten zien wat je te bieden hebt. Goed gepresenteerde voordelen maken de kandidaat geïnteresseerd om te komen werken. Kandidaten maken automatisch een afweging van de voor- en nadelen van een bedrijf, daarom is het belangrijk om goed te kijken naar wat de kandidaat als aantrekkelijk ziet en wat jouw bedrijf interessanter maakt in vergelijking met concurrenten.

Wees duidelijk naar horeca kandidaten

Maak duidelijk welke functies beschikbaar zijn en wat de vereisten zijn voor elke functie. Het is belangrijk om duidelijk te zijn over de eisen die je stelt aan nieuwe medewerkers, zodat je de juiste kandidaten aantrekt. Onduidelijkheid zorgt ervoor dat kandidaten niet geïnteresseerd zullen zijn.

Bied begeleiding & trainingen in de horeca

Geef aan wat voor soort training en begeleiding je biedt aan nieuwe medewerkers. Nieuwe medewerkers hebben vaak behoefte aan begeleiding en training om te kunnen slagen in hun nieuwe functie. Als er geen trainingen beschikbaar zijn of begeleiding niet mogelijk is, moet je de andere voordelen meer benadrukken.

Maak gebruik van familie- en vriendenconnecties

Laat je huidige werknemers weten dat je op zoek bent naar nieuwe medewerkers en vraag hun eventueel om hun vrienden en familie te informeren over de beschikbare functies. Je huidige werknemers zijn je beste ambassadeurs en kunnen je helpen om nieuwe medewerkers te werven. Familie is vaak een veilige optie omdat in de horeca weleens wordt gestolen. Familie is vaak betrouwbaarder en dus een veel gekozen optie door horeca-ondernemers.

Je hebt je nieuwe personeel binnen, en dan?

10 tips om te voorkomen dat personeel in de horeca vertrekt

  1. Investeren in kennis: Bied medewerkers regelmatige trainingen aan, zowel in-house als extern, om hun vaardigheden en kennis te verbeteren.

  2. Secundaire arbeidsvoorwaarden: Bied naast een goed salaris extra voordelen zoals teamuitjes, bezoeken aan cocktailbars in het buitenland, en kansen om te netwerken met internationale bartenders.

  3. Waardering van basiskennis: Zorg ervoor dat medewerkers de basisprincipes en -technieken van hun vak begrijpen voordat ze gaan experimenteren.

  4. Ruimte voor creativiteit: Geef medewerkers de vrijheid om hun eigen ideeën en creativiteit in hun werk te brengen.

  5. Aannemen zonder ervaring: Overweeg het aannemen van gemotiveerde individuen zonder ervaring en investeer in hun training.

  6. Bied doorgroeimogelijkheden: Zorg voor duidelijke carrièrepaden en promotiemogelijkheden binnen het bedrijf.

  7. Cultiveer een teamspirit: Organiseer regelmatig teambuildingactiviteiten en zorg voor een positieve en ondersteunende werkomgeving.

  8. Internationale kansen: Maak gebruik van de multiculturele aard van Nederland en bied kansen aan internationale werknemers die waarde kunnen toevoegen aan het team.

  9. Feedback en communicatie: Bied regelmatige feedbacksessies aan en zorg voor open communicatiekanalen waar medewerkers hun zorgen en ideeën kunnen delen.

  10. Kwaliteit boven snelheid: Hoewel efficiëntie belangrijk is, moet de nadruk liggen op het leveren van kwaliteit aan klanten, wat op de lange termijn zal leiden tot klanttevredenheid en -loyaliteit.

Daarnaast bestaat er ook de optie om je personeelstekort op te vullen met QR software. Je verlaagt hier de druk voor de andere medewerkers en het dekt de inzetbaarheid van wel 3 of meer medewerkers! Voor meer informatie over QR bestelsoftware klik je hier.

Het opbouwen van een sterk en toegewijd team draagt bij aan het succes van je bedrijf. Mocht een medewerker besluiten elders een nieuwe uitdaging aan te gaan, zorg dan altijd voor een exitgesprek. Dit biedt inzichten om je bedrijfsvoering te verbeteren en kan helpen toekomstig personeelsverloop te minimaliseren.

Vorige
Vorige

Gastvrijheid in de horeca: de nieuwste trends

Volgende
Volgende

Met deze tips zorg jij voor geslaagde feestdagen in 2023