Hoe start je een bezorg- en afhaalservice?

We noemden het al eerder: eten bestellen is enorm populair. Voordat de coronacrisis begon was eten bezorgen en afhalen al een groeiend marktsegment, wat op de dag van vandaag is uitgegroeid tot een dienst waarmee je de zichtbaarheid van je restaurant en de verkoop kunt vergroten. Het hebben van geïntegreerde oplossingen kunnen een uitkomst bieden voor jouw bezorg- en afhaalservice, zonder een hoge commissie te hoeven betalen. Maar hoe richt je zo'n bezorgservice nou precies in? En wat zijn nou de voordelen?

Tijdens de COVID-19 pandemie zagen we dat het erg lastig was om gasten te serveren als er alleen de mogelijkheid bestaat om op locatie zelf te eten. Maar zelfs als er geen pandemie zou zijn geweest, zou het marktaandeel van de bestel- en bezorgservice gegroeid zijn. Corona heeft hier eigenlijk alleen maar aan bijgedragen. Zo maken millennials en generatie Z bijvoorbeeld graag gebruik van bezorgen en afhalen. Wanneer je deze service aanbiedt, kun je deze groeimarkt bedienen. Omdat de vraag niet snel zal afnemen, zijn dit soort diensten in feite geen extra optie, maar echt nodig. 

Wat heb je nodig?

1. Denk na over een bezorgmenu

Sommige gerechten die jij op je menu hebt staan zijn niet handig om te bezorgen. Het kan bijvoorbeeld snel omvallen of is niet goed te vervoeren. Dit kan ervoor zorgen dat je snel ontevreden klanten hebt. Veel restaurants testen namelijk hun gerechten voor ze deze op de bezorg menukaart zetten. Denk ook na over de packaging. Een goede verpakking kan de kwaliteit van je gerechten aanzienlijk bewaren tot het bij de klant bezorgd wordt.

2. Uitbesteden of zelf verzorgen

Ga je zelf bezorgen of laat je dit door een externe partij doen? In beide gevallen hangen er voor- en nadelen aan. Met services zoals Thuisbezorgd, UberEats en Deliveroo ben je in het begin waarschijnlijk beter zichtbaar dan wanneer je zelf gaat bezorgen. Ook hoef je je niet druk te maken over het logistieke gedeelte van de service. Daar staat wel tegenover dat klanten wel bij jou kunnen klagen als ze niet tevreden zijn, waar het in sommige gevallen niet direct jouw schuld is (denk aan koud eten omdat de bezorging te lang heeft geduurd). Daarnaast betaal je vaak hoge commissies aan deze platforms. 

Wanneer je zelf gaat bezorgen heb je natuurlijk meer controle over het proces. Je kunt het volledig zelf inrichten en betaalt geen commissie meer. Je hebt dan wel bezorgers nodig en je zult een bezorgauto of -fiets nodig hebben. Daarnaast zul je ook een website moeten hebben waar klanten hun bestelling kunnen plaatsen en zul je een aantal isolatietassen nodig hebben om het eten warm te houden tot het bij de klant aankomt. 

Beide scenario's hebben dus hun voor- en nadelen. Met geïntegreerde oplossingen kun je je eigen bezorgservice opzetten en vermijdt je hoge kosten. Maar hoe krijg je jouw bezorgservice onder de aandacht?

3. Social media is hier het antwoord op.

Vooral de jongere generaties besteden een flink aantal uren per dag op social media en daarmee is dit de perfecte plek om jouw doelgroep te bereiken. Het begint daarom allemaal met content. Bekijk welke gerechten uit je menu er het aantrekkelijkst uit zien en maak hier foto's van. Zorg voor kwaliteitsfoto's, met goede belichting en een goede achtergrond. Je kunt hier ook een professionele fotograaf voor inhuren. Ook zijn er verschillende platforms waar je freelancers kunt inhuren voor een eenmalig project en vaak een wat lager bedrag, zoals bijvoorbeeld Upwork.

Zorg dat de foto's matchen met de afmetingen die vereist zijn voor het platform. Je kunt ervoor kiezen om alleen je foto's te posten, maar je kunt ook grafisch werk toevoegen waarin je direct op je posts aangeeft dat je een afhaal- en bezorgservice aanbiedt, en via welke platforms dat kan. Plan dit een tijdje vooruit, zodat je op bijzondere gelegenheden kunt inspelen, zoals Koningsdag, Moederdag of het einde van de zomer. Plan afwisselende content in, waar je dus niet alleen foto's post van je menu of gerechten maar bijvoorbeeld ook van je restaurant, reviews of andere content die past bij jouw restaurant. 

Via Instagram kun je ook gebruik maken van verhalen, waarmee je tijdelijke acties en dagschotels kunt aanprijzen. Als je tijd hebt om dit zelf te posten kun je een schema aanhouden. Een andere optie is het automatisch inplannen van content via Hootsuite, daar kun je posts van te voren inplannen. Hier kun je gebruik maken van een gratis versie.

Een bezorgservice is essentieel

Omdat bezorgen en afhalen zo populair is, kan het zijn dat je gaat achterlopen op de concurrentie als je deze service niet aanbiedt. Wanneer je klanten de keuze geeft waar en wanneer ze van jouw gerechten kunnen genieten kun je je omzet verhogen. Maak je nog geen gebruik van geïntegreerde oplossingen voor jouw bezorgservice? Wij bij De Kassaman helpen je graag verder! Stuur een berichtje naar info@dekassaman.nl voor meer informatie over onze commissievrije software. 

 

Vorige
Vorige

Wat kan online bestellen betekenen voor jouw restaurant?

Volgende
Volgende

Het beste kassasysteem voor de horeca. Hoe kies je deze?