Technologie in de horeca: trends voor 2023

Ben je als ondernemer benieuwd wat je kunt verwachten in de horeca in 2023? Wij hebben het voor je uitgezocht! Spoiler alert:Ben je als ondernemer benieuwd wat je kunt verwachten in de horeca in 2023? Wij hebben het voor je uitgezocht! Spoiler alert: gemak is één van de meest en snelst groeiende markten. Voor de horeca betekent dit volop kansen, voor zowel nieuwe tools als nieuwe horecaconcepten. Ben jij er klaar voor? 

1. Gasten gaan voor gemak

Gemak voor je gasten gaat een belangrijke worden in de komende jaren. Het FoodService Instituut Nederland voorspelt een groei van 45% richting 2030. Gemaksconcepten worden de komende jaren dus alleen maar populairder en sterker zichtbaar. Fastfoodketens profiteren hier van, maar vooral bij gezonde aanbieders zal een flinke groei plaatsvinden. Een groot deel van de consumenten richten zich steeds meer op gezonde voeding en gepaard met vaak een drukke levensstijl zorgt dit voor de behoefte aan gezonde en snelle, eenvoudige opties. Dit verklaart bijvoorbeeld ook het succes van boxen en maaltijdservice als HelloFresh en Oh My Guts. 

2. Online voor offline succes

We hebben het al in eerdere blogs besproken: online aanwezig zijn is belangrijk. Niet alleen dien je een website te hebben, een goed ingerichte bedrijfspagina op Google, een online menukaart en een toegankelijke reserveringstool dragen sterk bij aan het vol hebben van je zaak. Zorg ervoor dat de verwachtingen die je online schept wel in lijn liggen met wat je kan aanbieden. Je hoeft daarom dus ook niet de meest geweldige Instagram foto's te hebben. Je online aanwezigheid dient uit te stralen waar jij als horecazaak voor staat en wat je aanbiedt. Authenticiteit hierin is erg belangrijk. 

3. Duurzaam en gezond eten

Gezondheid, duurzaamheid en welzijn worden ook in de horeca steeds belangrijkere pijlers. Dit zie je terug in steeds meer voorkomende horecazaken zoals yoga-restaurants of wellnesshostels. De ontwikkeling van een duurzame menukaart zien we ook al een aantal jaar regelmatig terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan plantaardige producten of het niet extra betalen voor plantaardige melk in koffiezaken. Brunchketen Anne&Max ging hierin zelfs onlangs een stapje verder: zij besloten koffie met plantaardige melk goedkoper aan te bieden dan de reguliere variant. 

4. Het personeelstekort

Het was al voor een aantal jaar een probleem, maar sinds de pandemie is de situatie er zeker niet beter op geworden. Het is lastiger om aan personeel te komen en veel ondernemers nemen dan ook de arbeidsvoorwaarden binnen hun horecazaak onder de loep om het aantrekkelijker te maken voor toekomstige werknemers om bij ze in dienst te komen. Kortere werkwerken, meer vrije dagen en meer oog voor mentaal welzijn. Aan de andere kant zien we de opkomst van technologie om de personeelsproblematiek te bestrijden, zoals het invoeren van een QR bestelsysteem om de werkdruk voor andere personeelsleden te verlichten. 

5. Functionele horeca vs. belevingshoreca

De komende jaren zal er een steeds grotere tweedeling ontstaan tussen functionele horeca en belevingshoreca. Waar de functionele horeca zich voornamelijk focust op toegankelijke, herkenbare en prijsvriendelijke horecaketens staat de belevingshoreca -zoals de naam het al aangeeft- voor een bijzondere beleving om zich daarmee juist te onderscheiden. Zij zetten zich in op onderscheidende producten, gastvrijheid en uitmuntende service. Functionele horeca moet het hier juist hebben van het voldoen aan de verwachtingen van de gasten, waar gasten in de belevingshoreca graag verrast willen worden.

6. Het nieuwe thuiswerken

Sinds de pandemie zijn we met z'n allen volop aan het thuiswerken geslagen. Nu het moment is gekomen dat we langzaam aan weer terug naar kantoor gaan, zijn er ook andere opties bijgekomen om onze dagelijkse werkzaamheden te volbrengen. Een laptop-beleid is steeds vaker aan de orde van de dag in veel horecazaken. Sommige restaurants hebben speciale co-working plekken, terwijl er ook restaurants zijn die een deel van hun restaurant bewust laptopvrij houden. De nieuwe functie van de horeca brengt ook met zich mee dat de bezoekmomenten verschoven zijn. Het ontbijt, de lunch en koffiemomentjes zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. 

Vorige
Vorige

Verkoop meer in je restaurant: 6 upselling tips

Volgende
Volgende

How to: foodcost berekenen en verlagen