Verkoop meer in je restaurant: 6 upselling tips

We hebben het eerder al gehad over hoe jij ook dit jaar van je onderneming een succes kan maken. Naast het bieden van een onvergetelijke ervaring wil je natuurlijk ook dat je restaurant rendabel is. Een manier om dit te doen is door upselling; meer of duurder verkopen. Het mooie van upselling in de horeca is dat je zo pro-actief bent, dat gasten zich extra gezien voelen. Wat weer helpt met een betere ervaring. Win-win dus. Wij hebben 6 tips voor je op een rijtje gezet.

 

1. Communiceer met je team.

First things first. Hoe kan een bedieningsmedewerker beter verkopen, als hij eigenlijk niet weet wát hij moet verkopen? Daarom start elke service best met een kort briefingsmoment over de verkoopsdoelstellingen (zowel voor de voor-, hoofd- als nagerechten). Elk verkocht gerecht is goed, maar het ene is nu eenmaal beter dan het andere. Omwille van risico op bederf, omwille van de hogere marges, … Daarnaast helpt een kort momentje met je team ook voor een een betere teambuilding. 

 

2. Het eerste contactmoment.

Bij het eerste contact aan tafel heb je altijd de kans om bepaalde gerechten of dranken aan te prijzen, nog voordat de gasten de kaart bekeken hebben. Onderschat het belang van dit moment niet. Het is de eerste kans om het gezelschap subtiel in een richting te sturen en/of te polsen naar de voorkeuren.

3. Persoonlijke aanbevelingen.

Gasten willen nog wel eens vragen wat jij ze kunt aanraden van de kaart. Daar kan je op inspelen, als je weet wat er van jou verwacht wordt (zie punt 1). Je kan je eigen favoriet opnoemen, of die van je collega, of die van de andere gasten. Je hoeft zelfs niet altijd te wachten op de vraag in kwestie. Is het gezelschap de cocktailkaart aan het bekijken? Vertel met de glimlach wat jouw favoriete cocktail is. Of welke cocktail veel wordt besteld.

 

4. Niemand staat droog.

De gouden regel in de horeca, vanwege van twee redenen. Ten eerste is het voor gasten heel vervelend als ze op personeel moeten wachten of wuiven om nog wat bij te bestellen. Daarnaast zorgt pro-actief bijschenken voor een hogere verkoop. Mannen en bier op het terras? Top! ''Nog een biertje?''. Je zult zien dat er weinig momenten zijn waar hier nee op wordt gezegd.  

 

5. Geef de gast de keuze.

Het is bewezen dat keuzevragen het goed doen. Je vraagt dus niet: ‘Hebben jullie graag water op tafel?’ maar ‘Als jullie graag water op tafel hebben, dan hebben we plat of bruis. Flesjes van een halve liter, maar ook van een liter.’ Of nog: ‘Willen jullie graag een nagerecht?’ of ‘Voor het nagerecht, hebben we zoete desserten en we hebben kaas’. Inderdaad, keuzevragen doen het beter dan ja/nee-vragen. bij keuzevragen gaat het brein anders denken, gericht op het nemen van een beslissing: het ene of het andere.

 

6. Geniet van de nagerechten.

Nagerechten hebben meestal een hoge marge, dus onderschat de verkoop van deze gerechten niet. Breng pro-actief de dessertkaart of laat je gasten weten dat ze via de QR code ook desserts kunnen bestellen. 

 

Wanneer je deze verkooptechnieken toepast zul je zien wat een verschil het kan maken. Zowel in de beleving van de gast (“Wat een attente bediening!”) als in de kassa. En waarschijnlijk ook in de eigen fooi!

Vorige
Vorige

De succesformule van Honest Greens

Volgende
Volgende

Technologie in de horeca: trends voor 2023