8 dingen die je moet weten voor je een horecazaak begint

Wat moet je weten voordat je een horecazaak begint?

Het is de droom van velen: het starten van een eigen horecazaak. Een droom die wij toejuichen, maar waar stiekem veel bij komt kijken. Daarom hebben we voor jou een stappenplan gemaakt, om het voor jou zo duidelijk en makkelijk mogelijk te maken om je droom tot werkelijkheid te laten komen.

Stap 1: Werk een sterk concept uit.

We hebben ze eerder in een van onze blogs al eens genoemd: Honest Greens is een voorbeeld van een sterk horeca concept. Maar hoe ontwikkel je zo’n concept?

Begin met onderzoek! Natuurlijk zul jij voorkeur hebben voor wat voor horecazaak je graag zou willen. Een fine-dining restaurant, een cafe, een hippe en gezonde afhaallocatie of een kleine koffiezaak. Doe onderzoek naar de markt waar jij je concept in wil gaan realiseren. Kijk daarbij naar het aantal soortgelijke zaken in de buurt waar jij je wil vestigen, de soort klant die jij verwacht te ontvangen en of deze zich ook in deze buurt bevinden.

Ook is het belangrijk om te kijken wat er in jouw markt gebeurt. Welke horecatrends zie je voorbij komen? Of welke zie je opkomen, maar hebben nog weinig concepten op de markt gebracht?

Door dit te doen kun je voor jezelf vaststellen of jouw idee meegaat met de massa, of juist een uniek concept is. Het één is overigens niet per sé beter dan het ander. Je kunt een concept creëren dat eventueel wat meer lijkt op concepten die al in de markt zijn, maar daarmee toch een marktaandeel winnen.

Wil je meer leren over het opbouwen van een sterk concept? Check dan het boek ‘Serious Concepting’ geschreven door Jakob Sutmuller. Je kunt zijn boek over concepting online teruglezen via deze link.

Stap 2: Schrijf een ondernemingsplan

Bij het runnen van een horecazaak komt veel kijken. Het is daarom belangrijk dat je al deze zaken duidelijk voor jezelf hebt opgeschreven. Deze stap gaat dus een stukje verder dan alleen je concept. Hier wil je ook gaan nadenken over zaken als het inkopen van producten bij leveranciers, je menu, hoe je operationeel te werk zult gaan en wat jouw financieel plan is.

Een ondernemingsplan bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een samenvatting: met daarin beknopte informatie over jezelf, je concept, potentiële klanten, je concurrenten, je verdienmodel en hoe de markt eruit ziet.

  • Informatie over je horeca concept.

  • De markt: beschrijf je doelgroep en concurrenten. Maak een SWOT-analyse waarin de sterke en zwakke punten van zowel jouw concept als de markt duidelijk worden. Zo weet je waar kansen en bedreigingen liggen.

  • Een marketingplan: hoe ga je nieuwe klanten binnenhalen? Welke kanalen ga je hiervoor gebruiken en wat is het doel van de content die je hier gaat posten?

  • Een financieel plan: niet altijd het leukste onderdeel, maar wel erg belangrijk! Verwerk hierin je business model, een investeringsbegroting, liquiditeitsbegroting en een overzicht van alle kosten zoals salarissen en huur.

Stap 3: Vergunningen

Naast de administratie, het inschrijven bij de KvK en de boekhouding is het ook belangrijk om te kijken welke vergunningen je allemaal nodig hebt. Een vergunning die je altijd nodig zult hebben is een brandweerattest, waarmee je kunt aantonen dat je zaak brandveilig is. Ook moet je kunnen aantonen dat je aan alle hygiënemaatregelen voldoet. Daarnaast zijn veel vergunningen situatiegebonden. Als je alcohol wil schenken heb je daarvoor een vergunning nodig, net zoals het draaien van (rechtenvrije) muziek.

Stap 4: Je kaart vormgeven en invullen

De menukaart weerspiegelt het concept dat je in stap 1 hebt vormgegeven. Het is daarom belangrijk om dicht bij dit concept te blijven. En onze tip: hou de kaart zo makkelijk mogelijk. Een kaart met 45 verschillende gerechten lijkt een goed idee, maar het is voor gasten lastig om te kiezen en kost je als horecaondernemer veel geld als het gaat om inkoop en houdbaarheid van producten. Wil je makkelijk je menukaart kunnen aanpassen? Ga dan voor een online menukaart. De Kassaman kan jou hierbij helpen. Laat je hier adviseren.

Stap 5: Ontwerp je interieur

Dit is waarschijnlijk -in tegenstelling tot je financieel plan- één van de leukste dingen om te doen: het inrichten van je horecazaak. Kies meubilair, kleuren en materialen die passen bij het thema van je zaak. Zorg er ook voor dat je interieur uitstraalt wat je in je concept bedacht had. Er moet een vlotte bediening plaatsvinden, het moet hygiënisch zijn en brandveilig blijven.

Stap 6: Personeel werven

Een groot onderdeel van de efficiëntie van je horecazaak ligt bij het personeel. Zonder een goede stroomlijning tussen keuken en bediening krijg je al snel een chaos. Bekijk goed welke vacatures je op dit moment nog open hebt staan en welk profiel hier het best bij past. Bedenk ook hoe er wordt omgegaan met fooi en overuren.

Stap 7: Regel je technologie

De horeca is op sommige vlakken steeds meer geautomatiseerd. Deze technologie helpt je vooral bij het optimaliseren van je processen. Zo zijn er naast betaalsystemen ook online menukaarten, QR codes, voorraadbeheerprogramma’s en nog veel meer. Wil je weten welke systemen passen bij jouw horecazaak? Plan met ons een demo en laat je adviseren door een van onze experts.

Stap 8: Begin met je marketing

De laatste stap voor je aan de slag kunt gaan is het bedenken van een marketingstrategie. Tegenwoordig worden restaurants vaak gekozen op basis van online recensies en wat er op social media te vinden is. Zorg er daarom voor dat je website online is, reageer op beoordelingen en post regelmatig op social media. Meer tips over social media? Check onze blog hier.

Ben jij er klaar voor? Of wil je nog wat hulp? Het team van De Kassaman denkt graag met je mee! Plan een gratis gesprek via de link: https://www.dekassaman.nl/plan-een-demo-kassaman

Vorige
Vorige

Onze tips voor meer omzet in de horeca tijdens de wintermaanden

Volgende
Volgende

Online reserveringssystemen voor in de horeca: alles wat je moet weten voor jouw restaurant